Przejdź do treści

Fundacja Insolwencyjna AID

Dlaczego warto postawić na współpracę z syndykiem w toku upadłości konsumenckiej

współpraca z syndykiem i pomoc dla zadłużonych

Współpraca z syndykiem podczas ogłaszania upadłości konsumenckiej jest bardzo istotna, ponieważ to od niej zależy, czy uda się prawidłowo ogłosić upadłość konsumencką. Ogłoszenie upadłości konsumenckiej wiąże się z poważnymi zmianami w życiu dłużnika. O zmianach możesz przeczytać w artykule: Co się zmieni w moim życiu po ogłoszeniu przez sąd upadłości konsumenckiej? Jedną z najistotniejszych jest utrata prawa do samodzielnego zarządzania swoim majątkiem, który od momentu ogłoszenia upadłości staje się masą upadłości, nad którą pieczę sprawuje syndyk. Jednak to nie jedyna dziedzina życia, w której pojawiają się nowe obowiązki i uprawnienia syndyka. Współpraca z syndykiem jest kluczowa, ponieważ dobre relacje z tym organem zwiększają szanse na sprawne i pomyślne przeprowadzenie całego procesu upadłościowego.

Jakie obowiązki ma dłużnik wobec syndyka?

Przepisy jasno określają obowiązki dłużnika w relacji z syndykiem. Należą do nich:

  • wskazanie i wydanie syndykowi całego majątku,
  • wydanie syndykowi wszystkich dokumentów dotyczących majątku,
  • udzielanie syndykowi wszelkich wyjaśnień niezbędnych do prawidłowego prowadzenia postępowania.

W praktyce niedługo po powołaniu syndyka rozpoczyna się proces ustalania składu masy upadłości. Twoim zadaniem jest pełna i rzetelna współpraca – wskazanie wszystkich składników majątku oraz odpowiedzi na pytania syndyka. Syndyk na podstawie informacji od Ciebie oraz własnej wiedzy ustala, które przedmioty wchodzą w skład masy upadłości, a które nie. Może to dotyczyć samochodu, mebli czy sprzętu elektronicznego. Omówienie sposobu ustalania składu masy upadłości znajdziesz w artykule Czy w rezultacie przeprowadzenia upadłości konsumenckiej stracę cały majątek? W niektórych przypadkach syndyk odwiedza upadłego w miejscu zamieszkania lub prosi o wypełnienie szczegółowych ankiet.

Współpraca z syndykiem z pomocą Fundacji AID

Twoja komunikacja z syndykiem nie kończy się na etapie ustalania składników masy. W toku postępowania po stronie syndyka mogą pojawić się dalsze pytania lub wątpliwości – na przykład w czasie szacowania Twoich możliwości zarobkowych na potrzeby sporządzenia projektu planu spłat. Wtedy także powinieneś udzielać bieżących i prawdziwych odpowiedzi na pytania syndyka.

Dzięki wsparciu Fundacji AID każdy upadły może lepiej zrozumieć swoje obowiązki i przygotować się do procesu. Fundacja pomaga wyjaśniać formalności i wspiera w kontaktach z syndykiem, co znacząco ułatwia prawidłową współpracę z syndykiem.

Konsekwencje braku współpracy z syndykiem

Nieprawidłowa współpraca może mieć poważne skutki. Jeśli spróbujesz zataić majątek lub uporczywie nie będziesz dostarczać dokumentów, syndyk może złożyć wniosek o umorzenie postępowania upadłościowego. Sąd, po wysłuchaniu obu stron, może stwierdzić, że uchybienia są istotne i w konsekwencji zakończyć postępowanie bez możliwości oddłużenia.

Dlatego tak ważna jest uczciwa komunikacja. Fundacja AID oferuje pomoc w przygotowaniu dokumentów, wyjaśnianiu wątpliwości i doradztwie, jak odpowiadać na pytania syndyka. Dzięki temu każdy upadły może bezpiecznie prowadzić proces i uniknąć ryzyka umorzenia postępowania.

Co zyskujesz dzięki współpracy z syndykiem?

Przede wszystkim masz realną szansę na oddłużenie poprzez wykonanie planu spłat wierzycieli. Prawidłowa i rzetelna współpraca z syndykiem pozwala na szybkie ustalenie składu masy upadłości, rzetelne oszacowanie możliwości finansowych i sprawne przeprowadzenie całego postępowania. Fundacja AID może dodatkowo doradzić, jak najlepiej współdziałać z syndykiem, aby proces upadłości był mniej stresujący i bardziej przewidywalny.

Dobra komunikacja, oparta na uczciwości i wzajemnym szacunku, jest fundamentem skutecznego przeprowadzenia upadłości konsumenckiej. Współpraca z syndykiem nie tylko minimalizuje ryzyko problemów prawnych, ale też przyspiesza proces oddłużania. Fundacja AID wspiera upadłych na każdym etapie postępowania, wyjaśnia obowiązki wobec syndyka i pomaga w kontaktach formalnych. Dzięki temu każdy dłużnik może z większą pewnością i spokojem przejść przez proces upadłości.

Sprawdź także przepisy ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe (Tekst jedn. Dz.U. z 2024 r. poz. 794 ze zm.) – 57 PU, art. 58 PU, art. 75 PU, art. 491(2) PU, art. 491(10) PU.